A Quest 4 Myself

Tuesday, February 3, 2009

Quest 4:Kerana Kebetulan?


Terlintas di kepala sebaris madah dari seorang pujangga- “ Maka tiada sekecil apapun yang berlaku kerana kebetulan.”

Pantas fikiran ini teringat bait kata yang sering diungkapkan hampir setiap kali seorang manusia mendapat sesuatu; tatkala mendapat keputusan yang cemerlang -“kebetulan apa yang aku baca keluar dalam peperiksaan.” Atau ketika mencapai kemenangan – “dah nasib aku baik kali ini.” Atau juga sewaktu memperoleh apa yang dihajatkan – “kebetulan pula aku ada duit masa tu.”

Kita sering kali terlupa di sebalik kebaikan itu(yang sering kita anggap kebetulan) ada perancang yang agung iaitu Yang Maha Kuasa. Kita terlupa bahawa kita cuma satu watak di atas pentas lakonan ini. Kita seringkali alpa untuk mengucap syukur kerana sebenarnya hakikat kebetulan itu adalah rezeki dari Yang Esa, juga pada masa yang sama satu ujian untuk hambaNya. Sesungguhnya setiap nikmat yang disyukuri itu akan ditambah lagi olehNya dan sebaliknya jika kita kufur, ingatlah bahawa azab Allah itu amat pedih.

IRONINYA….saat kita ditimpa musibah barulah kita kembali pada yang Esa. Saat ini manusia sering memepersoalkan mengapa mereka yang diberikan ujian sedangkan jutaan lagi umat manusia melakukan juga kesalahan. Apalah dosa yang dilakukan sehingga seberat ini dugaan yang harus ditempuh. Tidakkah kita sedar bahawa setiap dugaan itu juga tanda kasih Allah pada hambaNya. DIA hanya menurunkan ujian yang pasti mampu ditanggung kerana DIA pencipta Yang Maha Penyayang. Jadi bersyukurlah setiap kali ditimpa ujian kerana itu tanda kitalah insan terpilih.

Seorang bekas bintang tenis ternama dunia, saat ditanya wartawan ketika menghadapi saat genting akibat sakit barah, apakah beliau sedih dengan apa yang menimpanya, memberikan jawapan yang membuatkan jiwa ini tersentak seketika. Saya titipkan erti penting kata-katanya untuk kita fikirkan bersama-sama:- “Saya tidak perlu bersedih dengan penyakit ini. Di dalam dunia ini, berjuta-juta manusia bermimpi untuk menjadi juara dunia. Dan di antara jutaan itu, hanya seorang yang terpilih dan sayalah manusia itu. Saat itu, tidak pula saya bertanya kepada tuhan mengapa saya yang dipilih?. Lantas disaat saya diberi penyakit ini,adilkah untuk saya mempersoalkannya?.”

Dunia ini terlalu singkat untuk disia-siakan. Hari yang indah memberi kita kenangan dan hari yang buruk memberi kita pengalaman. Kedua-duanya penting dalam sebuah kehidupan dan ianya adalah anugerah ilahi buat hamba yang dikasihi.

Aku Dan Dunia

Setiap kita punya cerita
Tentang nilai dan noda
Di atas pentas yang sekian lama tersedia
Seringkali kitalah pemuja
Kadangkala kitalah pujangga
Menilai dari mata yang buta
Mentafsir dari hati yang mati
Lupa pada segala akal dan budi
Dan aku…
Sekadar menjadi seorang pemerhati yang sepi

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home