A Quest 4 Myself

Sunday, February 8, 2009

Quest 6: Di situ ada kasihnya



Sesekali diri ini begitu teringin untuk menikmati keenakan aiskrim....yang dibuat oleh emak. Pernah juga terjumpa dan membeli aiskrim di sini, namun ia hanya menambahkan rasa rindu aku pada aiskrim emak. Entahlah..rupanya tetap sama dengan yang dijual di sini tetapi rasanya...terlalu banyak yang kurang. Aku tidak mengerti di mana letak keistimewaannya ataupun mungkin emak mempunyai ramuan rahsia...hanya emak yang tahu...Yang pasti ianya dibuat dengan penuh kasih sayang..mungkin itulah ramuan rahsia yang tiada tandingan nilainya. Terkenang juga kisah sewaktu disuruh emak untuk menjual aiskrim yang dibuat. Kenduri kahwin adalah agenda yang sangat popular sewaktu musim cuti persekolahan. Waktu itu juga emak akan membuat begitu banyak aiskrim untuk dijual. Biasanya aku dan abang yang ditugaskan untuk menjualnya. Apabila abang sudahpun memasuki sekolah berasrama, tinggallah aku seorang meneruskan perniagaan tersebut. Perisa yang paling digemari tentunya limau kasturi..mungkin kerana rasanya yang asli (emak memetik dan memerah sendiri jus limau kasturi dari pokok di tepi rumah).Tapi..mungkin memang dari kecil aku degil dan suka melawan. Sedang emak sibuk membantu di dapur, aku akan menyuruh rakanku yang menjualkan aiskrim tersebut agar aku boleh bermain bersama teman-teman yang lain. Upahnya...sebatang aiskrim buatan emak yang sentiasa menjadi kegilaan rakan-rakan pada waktu itu. Akhirnya pecah juga tembelangku. Teruk juga aku dimarahi. Bukan apa..Pada emak tidak patut aku memberi upah sekadar sebatang aiskrim pada teman yang menggantiku menjual aiskrim tersebut. Itulah antara kenangan yang kadang kala membuatkan aku tersenyum sendirian. Waktu-waktu panas begini menambahkan keinginanku untuk pulang ke kampung... hanya untuk menikmati aiskrim yang dibuat oleh emak...kerana DI SITU ADA KASIH SAYANGNYA yang tidak mampu ditukar ganti...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home