A Quest 4 Myself

Monday, February 9, 2009

Quest 7: Hidup dengan Kata-Kata



Manusia hidup berpegang pada falsafah yang tersendiri. Seringkali menjadikan kata-kata dari seseorang yang dikenali atau ternama sebagai perangsang untuk terus maju dan bergerak ke hadapan. Juga sebagai penguat semangat tatkala berdepan dengan dugaan. Setiap kali diajukan soalan pada teman-teman tentang falsafah hidup mereka, banyak sekali kata-kata yang kudengar dan membuatkan aku turut teruja. Namun, disaat aku yang diajukan soalan yang sama, aku pasti terpinga-pinga kerana aku tidak tahu jawapannya! Aku bertindak berdasarkan keadaan dan peristiwa. Dan aku pastinya tidak akan mampu untuk memilih satu kata-kata kerana aku suka pada semuanya. Namun aku percaya,selagi aku berusaha untuk mencari...segalanya pasti akan aku temui. Sehinggalah suatu saat, aku bertemu dengan sebaris kata-kata yang terus membuatkan aku pasti itulah yang kutunggu selama ini.

"HIDUP DENGAN KATA-KATA MAMPU MEMBERIKAN KEBAHAGIAAN YANG DICARI."

Aku tidak tahu siapa penulisnya. Aku ingin sekali berterima kasih padanya. Sebaris ayat yang membuatkan aku melihat kehidupan dari seluruh sisi yang berbeza. Duniaku terbentang seluas hamparan tanpa batasan. Aku tidak perlu lagi bingung membuat pilihan. Kerana aku bisa berpegang pada semua bait-bait kata yang aku suka.. Yang akan memberikan kekuatan setiap kali aku lelah dan hampir berputus asa... Dan aku akan terus mengumpul setiap kata penuh berhikmah agar dapat berkongsi pada teman-teman yang memerlukan..


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home