A Quest 4 Myself

Thursday, February 26, 2009

Quest 10: Sebuah Kisah Yang Baru


Tidak tahu bagaimana ingin memulakan, mungkin lebih elok sekiranya aku mengimbau sekelumit kenangan.. Bermula daripada tidak pernah mengenal antara satu sama lain, kami menyulam satu persaudaraan yang sangat erat.. Persaudaraan yang di bina atas dasar keikhlasan dan menghargai kasih sayang ilahi. Ianya berputik dan berkembang mekar melewati batas-batas waktu. Saat-saat akal dihimpit tekanan, kami saling bersandar kukuh di antara satu sama lain. Ibarat aur dengan dengan tebing. Saat si adik menjadi goyah, si abang turut berhenti untuk tolong memapah. Begitulah sebaliknya. Namun hakikat persahabatan, pasti dilanda ujian. Saat menerima perkhabaran yang mengejutkan, diri ini cuba mencipta kekuatan dan mencari kesabaran.Hati ini benar-benar yakin bahawa apa yang dia lakukan pasti sudah difikirkan sedalam-dalamnya. Aku mahupun dia...sekadar manusia biasa yang tidak pernah lepas dari kesilapan.Lalu pertemuan diatur dalam suasana kekeluargaan. Walaupun tika dan saat itu akal masih kebuntuan, aku tetap cuba berdepan dengan kenyataan. Namun saat mendengar alasan bahawa bukan niatnya untuk tidak memaklumkan... Cuma dia hanya ingin berkongsi dengan sahabat terdekat...barulah diri ini sedar jarak yang semakin terpisah di antara aku dan dia. Bila hati aku masih dan terus menganggap dirinya bagai seorang abang, aku bukan lagi seorang adik dalam sisi hidupnya.. Mungkin aku sedih tapi aku mengerti hakikat persahabatan..umpama sebuah pelayaran... Mungkin sudah sampai waktu untuk dia dan aku mengubah haluan pelayaran masing-masing.. Apa pun, doa dan rasa hormat pada dirinya tidak pernah berubah... Dan aku sentiasa mengharapkan bahawa kami akan ketemu lagi di tengah perjalanan.. Segala puji bagi Allah... saat menerima mesej darinya baru-baru ini, aku memanjatkan kesyukuran yang tidak putus-putus kepada Allah. Aku sudahpun melupakan kisah lalu kerana apa yang lebih penting ukhwah ini terus terjalin dan mendapat rahmat di sisiNya.. Aku berharap inilah permulaan untuk sebuah kisah yang baru.. Keindahan dalam persahabatan- SENYUMAN dan KEMAAFAN..


2 Comments:

  • suka penyusunan ayat Jay, tak mengaibkan mana2 pihak :)

    By Anonymous Anonymous, At March 8, 2009 at 7:07 AM  

  • currently reading a book written by an autistic boy. very clear & simple. so bila baca entry ni, jadi pening2 lalat. haha~ nway, life is not that simple. n simple life is not interesting at all. so cherish the ups n the downs of life circle~

    By Blogger Y, At March 17, 2009 at 10:39 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home